Skip to main content

Samenvatting Verkeer en veiligheid

Overlast en onveiligheid van het drukke verkeer in de Pijp is het thema dat het meeste wordt aangevinkt, namelijk door 60% van de bewoners die de enquête invulden. Kort samengevat is het verkeer in de Pijp te druk en wordt daardoor als (erg) gevaarlijk ervaren, met name voor kinderen. In de toelichtingen worden meerdere specifieke plekken genoemd, waarvan met name de van Woustraat, en daarnaast ook de Ferdinand Bol en de Ceintuurbaan (in het laatste geval met name de kruispunten). Meerdere bewoners menen dat de handhaving onvoldoende is, zeker als het gaat om gedrag van fietsers. Opvallend is ook dat meermaals wordt gerefereerd aan (dodelijke) ongelukken en aan de impact van het vele verkeer op de luchtkwaliteit. Meer dan eens uiten bewoners zorgen over toekomstige verdere drukte o.a. als de Noord/Zuidlijn klaar is. Maar ten aanzien van de problemen worden ook concrete suggesties ter verbetering gedaan, zoals terugdringen van het verkeer, afremmen van het verkeer en aanleg van (betere) fietspaden. Over de doorgang van trams is controverse.

Specifieke problematische straten en plekken

Relatief heel veel bewoners (48) noemen de van Woustraat (ook wel afgekort met ‘van wou’) als (erg) gevaarlijk, zoals deze: ‘Van Woustraat is levensgevaarlijk, er zijn geen fietspaden, geen voetgangersoversteekplaatsen.’ En: ‘Ik denk dat ik niet de enige ben die dit aankaart maar de drukte op de van Wou is niet te doen, s’ ochtends oversteken om half negen is gewoonweg gevaarlijk. Zebrapaden zou al heel wat oplossen, dan gaat iedereen meteen ook wat rustiger rijden.’ Van Woustraat is een chaos waar ik dagelijks doorheen moet. Naast mijn eigen leven ben ik bang dat een kind ooit zal worden aangereden.’ Er is kritiek op maatregelen die al zijn genomen: ‘… Het stukje 30 km dat er nu is, is een goed begin. Waarom niet de hele van Woustraat 30 km?’ Maar, zo merkt een ander op: ‘Nieuwe 30km zone v. Woustraat van Tolstraat tot Stadhouderskade is ingegaan 30-12-'14 niemand houd zich eraan’. En: ‘ De 30KM zone op de van Wou is een vooruitgang, maar wordt niet nageleefd door bv trams .‘

Verder wordt vaak als probleem straat genoemd de Ferdinand Bol (17): ‘Bijvoorbeeld vishokje AH Ferdinand Bol maakt oversteken gevaarlijk’, en: ‘…onveilige verkeerssituatie op o.a. Cornelis Troostplein’. Meermalen genoemd zijn de Ceintuurbaan (16), Stadhouderskade (8), Amsteldijk (3). Er wordt dan vaak gerefereerd aan onveilige kruispunten (zie volgende alinea).

Naast straten worden er bepaalde kruispunten/ kruisingen door meerdere bewoners (14) als problematisch genoemd, waarvan die op de Ceintuurbaan het meest (6). Deze kruispunten: ‘… zijn nu onoverzichtelijk voor fietsend (school)verkeer’, en: ‘Kruispunt Ferdinand Bol en Ceintuurbaan is heel druk maar er kunnen maar 3/4 auto’s per keer door heen door alle fietsers. Dit moet echt worden aangepast zeker nu het laatste stuk Ceintuurbaan tot 2016 is afgesloten!’ En: ‘Het kruispunt Ferdinand bol, Ceintuurbaan is echt vreselijk voor auto's, omdat de fietsers voorrang hebben. Op een druk tijdstip kan er maar 1 a 2 auto's rechtsaf slaan. Er staat dan nog een file aan auto's achter. Ik stel voor om de fietsers apart een stoplicht hebben dat op groen gaat, los van de auto’s. Dan rijdt het allemaal meer door.’ En: ‘Ceintuurbaan/ Ferdinand Bolstraat gevaarlijke viersprong.’

En de kruising Ceintuurbaan/ Tweede van der Helststraat: ‘Verkeerssituatie is onoverzichtelijk, de stoplichten en strepen op de weg onduidelijk. Oversteken is levensgevaarlijk vanwege door rood rijdende fietsers en scooters. Er is te weinig ruimte voor rolstoelen, kinderwagen en ouders met kinderen om halverwege veilig te wachten tot tram/auto's voorbij gaan. Verkeer in/uit de zijstraten is niet goed zichtbaar, met name bij spookrijders. Er is te weinig plaats aan het Sarphatipark / verlenging Tweede van der Helst (aan de Sarphatiparkkant) om met de fiets op groen licht te wachten, door tegenliggende auto's die het smalle straatje in willen.’ En: ‘Het zebrapad bij het Sarphatipark, bij de Sarphaat, is simpelweg gevaarlijk voor de kinderen. Taxi's en trams en zelfs de politie rijdt er gewoon door, ook al staan er ouders met hun kroost te wachten!!!’ Ook merkt iemand op: ‘De stoplichten op de Ceintuurbaan kloppen niet.’

Tot slot is noemenswaard het kruispunt Ferdinand Bol en Albert Cuyp (‘… laat te wensen over’ en ‘…is ontzettend gevaarlijk’). Voor overige locaties die volgens de respondenten aandacht vragen, klik hier

Overige zaken die er uit springen

Het valt op dat kinderen vaak worden genoemd als specifieke groep die zich slecht verhoudt met de verkeerssituatie (20). Zoals iemand opmerkt moet het daarom onder andere: ‘… op sommige punten veiliger worden om te fietsen, zeker voor kinderen’. Ook wordt een paar keer – maar niet vaak- genoemd de mindervaliden ‘…tramhalte Ceintuurbaan voor blokker - onveilige situatie om daarvandaan naar stoep te komen als je slecht kunt lopen.’ En: ‘Vooral wil ik opkomen voor de oudere die slecht ter been zijn en op het Willibrordusplein wonen en waar Tabitha/Amsta was. Er komen in het voorjaar ook weer ouderen wonen.’

Specifiek genoemde boosdoeners in het verkeer zijn behalve auto’s en fietsers: vrachtverkeer (12): ‘Te weinig ruimte voor vrachtwagens die moeten leveren aan winkels en horeca.’ En scooters (9): ‘…. snorscooters rijden veel te hard over het fietspad. Dat vind ik gevaarlijk.’ Taxi’s worden vier keer genoemd.

Meermalen wordt een betere handhaving gewenst is (18), m.n. als het gaat om gedrag van fietsers en een enkele maal ook scooters. Voor een overzicht van reacties over handhaaf problemen met betrekking tot wangedrag van fietsers, klik hier.

Meerdere respondenten (13) refereren aan (dodelijke) ongelukken: ‘we willen geen verkeersdoden meer in de Pijp!!!’. Ook wordt genoemd de luchtverontreiniging (13): ‘Autogassen zijn daarnaast ook schadelijk voor de luchtwegen’. Voor een overzicht van deze reacties, klik hier. Verder zijn nog deze opmerkingen gemaakt over onduidelijkheid: ‘’Straten zijn soms erg smal en op sommige kruisingen is niet duidelijk wie voorrang heeft.’ En: ‘…op sommige plekken bestaan door onduidelijkheid voor de weggebruiker gevaarlijke situaties.’

Kritiek op bestaand beleid

Meerdere respondenten (10) zijn bezorgd over nog verder toenemende drukte door (toekomstige) plannen waaronder de Rode Loper en de Noord- Zuid lijn: ‘De parkeergarage en Rode Loper zorgen voor grote veranderen in de openbare ruimte en verkeersstromen. Ook wordt het door de Noord- Zuid lijn en de parkeergarage drukker in de buurt. Er komen meer bezoekers, meer auto's en meer fietsen.’ Verder is er commentaar op specifieke verkeersmaatregelen : ‘…de verkeersplannen zoals die nu op tafel liggen lossen de problemen niet op, maar creëren er alleen maar meer…’ , en: ‘Als ik lees dat scooters geweerd worden in F.Bol, vraag ik me af of er ook gedacht wordt aan scooteroverlast die dan toeneemt in omliggende straten. De F.Bol kan de scooters beter verwerken dan de straten eromheen!’ En: ‘…. de Stadhouderskade, kruispunten Van Woustraat en Ferdinand Bol zijn al verbeterd maar onvoldoende en nog steeds gevaarlijke oversteekplekken.’ En: ‘Eenrichtingsverkeer is slecht geregeld.’

Hieronder volgen nog overige relevante citaten:

‘Er is te weinig nagedacht over welk verkeer er nu echt prioriteit heeft waardoor verschillend verkeer steeds dezelfde ruimte moet delen. Vrachtverkeer op parkeerplaatsen, voetgangers op fietspaden, auto’s op de trambaan etc. Ook komen er steeds meer kinderen. De pijp is niet ingericht om kinderen veilig over straat te laten gaan. Er zal dus met elkaar besloten moeten worden hoe we de beperkte ruimte met elkaar gaan delen en welk verkeer de hoogste prioriteit en dus voorrang heeft. ‘

‘…doorstroming verkeer, "lange" eenrichtingswegen, blokkades door laad & los. Dit alles hangt ook samen met hoe de Ferdinand Bolstraat wordt ingericht (wel/geen tram, wel/geen autoverkeer, laden en los (on)mogelijkheden ondernemers in de Ferdinand Bolstraat.’

En: ‘Er is noodzaak voor een nieuwe visie op verkeer (minder fossiel, meer elektrisch)’. En: ‘De Pijp is krap en smal dus de inrichting van de openbare ruimte i.c.m. verkeer en veiligheid mag nog wel eens beter bekeken worden en er mag vooral wat sneller geschakeld worden als er iets moet veranderen ter verbeteren van het e.e.a..’

Concrete wensen

Het meest wordt genoemd het terugdringen van het verkeer (18) en het afremmen (5), voor een overzicht van de reacties, klik hier. Daarnaast wenst men meer (veilige) fietspaden (15), waaronder meermaals genoemd het behoud van fietspad langs het Sarphatipark. Meer stoplichten en oversteekplaatsen wordt genoemd ter verbetering van specifieke plekken en daarnaast enkele malen in het algemeen. Aparte banen en stroken wordt enkel malen genoemd, zoals in dit geval voor het in goede banen leiden van de scooters: ‘Voor de scooter als relatief nieuwe deelnemer in het verkeer heeft geen toegewezen plek; hij slalomt tussen voetgangers en fietsen door. Belangrijk om de scooter/brommer routes goed uit te zoeken en aan te geven.’ En: ‘Ik vind de Amsteldijk nog steeds niet verkeersveilig genoeg, misschien wat parkeerplekken weghalen bij kruisingen?’. En: ‘…aanleveren met vrachtwagens die elektrisch zijn of beter op elkaar afgestemd mbt laad en los tijden’. Diverse suggesties voor verbetering waren: goede verlichting op oversteekpunten, wit straatlicht i.p.v. geel en meer politie op de straat. Ook zijn nog genoemd: sluiproutes voorkomen, verkeerslichten situatie doorlichten en verbeteren fietsstoplichten bij Stadhouderskade.

Een paar mensen refereren aan het openbaar vervoer als middel om via minder verkeer de veiligheid te bevorderen: ‘Minder parkeerplaatsen voor auto's, openbaar vervoer en fietsen aanmoedigen, met oog op veiligheid’; ‘Autosharing, openbaar vervoer en fietsen zal verkeer en veiligheid positief bevorderen’. Maar ten aanzien van de trams zijn er tegenstrijdige wensen geuit: sommigen willen geen tram meer over de Ferdinand Bol, anderen willen juist het oude traject van de 25 terug. Verder staan hieronder nog suggesties ter verbetering van de Van Woustraat:

 

  • Waarom niet de hele van Woustraat 30 km? En de ruimtelijke inrichting daartoe aanpassen. Dan wordt het gelijk een meer aantrekkelijke en leefbare straat. Maak het een 'plaatje'!
  • Verbeteren van de verkeersveiligheid in de van Woustraat (zebrapaden, stoplichten, afgebakende fietspaden)
  • Een zebrapad bij de AH in de van Woustraat
  • Van Woustraat (eenrichtingsverkeer?)
  • Aanpak van de stoplichten in de Van Woustraat, die in het weekeinde en in de avond het niet doen.
  • Autoverkeer is niet nodig in de Van Woustraat, eenrichtingsverkeer zal al wonderen verrichten.